Sunday, November 8, 2009

09082007..My Umrah

No2 kat atas tu sbnrnya tarikh aku berangkat ke tanah suci Makkah Al-Mukarramah dan Madinah Al-Munawwarah untuk mengerjakan umrah dua tahun lpas.Walopun dah agak lama,namun memorinya masih jelas terbayang di ingatan.
Segala2nya bermula bila mak tba2 bgtau yg abg ipar aku,bgmat nak sponsor aku ngan mak pi Mekah..mas tu hnya Allah je tau mcm mana perasaaan.xtergambar kgembiraan dan aku rasa pluang bgku menunaikan umrah ibarat bulan jatuh ke riba.xkan ku lepaskan mcm tu ja..apapun t.kasih sekalung budi kat abg ipar yg sgt baik hati bg pluang kat aku dalam usia semuda ni untuk mengerjakan umrah
Lepas pd mak bgtau aku tntg perihal menunaikan umrah ni,aku pulang ke kampus dgn beberapa misi.Masa tu aku masih lg vice president di Law Students Society IIUM, so aku balik selesaikan apa yg ptt..tntg prog2 LAWSOC yg bakal dianjurkan masa tu dan fokus jgk kpd perihal pelajaranku di sana.Aku mohon cuti dr kuliah slama 2mggu dan aku masih ingt time tu sgla approval tntg student affairs kna go through deputy dean. Masa aku hulurkan borg cuti..Dr Iqbal yg masa tu deputy dean tnya aku.."eh,ko apply cuti time2 skg ni nak balik tunang ke?"..hahha..ingt2 mmg lawakla..aku angguk je,bg aku kata2 tu doakan..so aku iyakan jela..lpas dia sign tu br aku jelaskan kat dia yg aku angkat bergkat ke tanah suci..hehe..sorilah sir,xsengaja nak helah ngan sir..apappun..syukur..cuti yg aku apply diluluskan
2,3 hari pastu baru aku ke melaka..umah abg and kakak,..menguruskan urusan ke sana,mas tu mak dah sampai dr kg bersama ke tiga2 abg2 ku dari kedah.rombongan hantar aku,mak n abg mat ke klia keesokan harinya..persediaan lncr dan dpermudahkan.rombongan aku,mak dan abg mat terbang bersama jemaah umrah yg lain dengan pesawat Sausi Arabia bawah kelolaan UTAS Travel&Tours..buat pngetahuan masa ni la first time aku naik flight..naik dlm usia 22 thn..haha..bes jugak rupanya pngalamn ni..sblm naik mak bg aku mkn ubt tahan muntah..hehe,sbnrnya ku agak lmbik if nak bndg ngan adik bradik lain..dr kcik lg mmg camtu:P..then bermulalah perjalanan kami yg pnjg dalam flight tu..lbh krg 13jam jgk..
Flight arrived kat Madianah Al Munawwarah..masa tu mcm mimpi pun ada,tp itulah kenyataan..kakiku dah menjejak bumi anbiya' ni..alhamdulillah Ya Allah..then kami pun di bawa ke hotel bdekatan Masjid Nabawi.dkt jgk dngan perkuburan ahlul bait dan salaf assoleh..iaitu dikenali jgk sbg Baqi'. Brmalam di Madinah selama 4mlm..dan pelbagai pengalaman yg aku timba di cni.Hati terpggil utk sntiasa ke Raudhah iaitu makam Rasulullah di masjid Nabawi.seingtnya tiap kali aku belpuang ke sini..aku berasak2 mngambil pluang utk masuk walopun hakikatnya ribuan dan jutaan jemaah lg mmpunyai niat yg sama dgnku.
Sedih nak mnggalkan kota Madinah..namun hati2 melonjak2 mahu melihat Kaabah di dpn mata.Perjalann kami ke Makkah mngambil masa 6jam menaiki bus..berhenti miqat di Bir Ali dan akirnya smpylah aku,mak dan abg ke destinasi cinta kami iaitu Kota Makkah..alangkah indahnya perassanku saat itu..alhamdulillah..Masjidil Haram di dpn mata Ya Allah.indahnya Masjidil Haram..antara salah satu taman2 syurga..
dan aku terus mengerjakan umrah pertamaku...
Nmpknya smpy cni dulu..rasa mcm dah ketandusan idea utk menulis..ada kesempatan pasti aku menulis lagi..smbgn episod my umrah ni..jmpa lg:)

No comments:

Post a Comment